Crashtestorganisatie EuroNCAP breidt uit naar Latijns Amerika. Er is nog een lange weg te gaan om de auto’s daar op hetzelfde veiligheidsniveau als in Europa te krijgen.
EuroNCAP heeft de eerste crashtestresultaten gepresenteerd van populaire modellen in Latijns Amerika. De auto’s worden met dezelfde eisen getest als in Europa. EuroNCAP opende onlangs een vestiging in de Uruguayaanse hoofdstad Montevideo.
De low-budget auto’s die in landen als Brazilië en Mexico worden verkocht hebben een lagere veiligheidsstandaard dan de modellen hier in Europa. Ook zijn de eisen vanuit de overheden lager, zo worden er nog steeds veel auto’s zonder airbags en ABS verkocht.
De Chinese Geely CK1 scoort het laagst van de negen geteste auto’s. De auto heeft geen airbags aan boord haalt nul van de vijf sterren. De Fiat Palio, Peugeot 207 en Volkswagen Gol – inderdaad, zonder ‘f’ – halen zonder airbags een ster, met airbags aan boord twee in geval van de 207 – feitelijk een 206 – en drie voor de Palio en Gol. Ook de Chevrolet Meriva haalt drie sterren. De hoogste score wordt behaald door de Toyota Corolla maar dat is dan ook het enige geteste model dat in dezelfde vorm in Europa wordt verkocht.