Fiat heeft meer informatie vrijgegeven over de 500X. Alle gegevens over de motoren, techniek en uitrusting zijn nu bekend. Alleen op de prijzen moeten we nog even wachten.
De nieuwe Fiat 500X is een auto met vele gezichten. Het is een compacte cross-over, die de concurrentie aangaat met de Renault Captur en Opel Mokka. Maar ook een SUV die als het moet serieuze terreinkwaliteiten in huis heeft. Bovendien is het de auto die komt nu de Bravo verdwijnt, waarmee hij dat model een beetje opvolgt – al komt er een écht Bravo-opvolger in 2016.
De 500X komt in vijf uitvoeringen. De Pop, Pop Star en Lounge-versie zijn de softe uitvoeringen, met gladdere bumpers en minder bodemspeling. De Cross en Cross Plus hebben skidplates, zijn verkrijgbaar met vierwielaandrijving en staan iets hoger op de poten. Bovendien hebben deze versies een grotere aanloop- en afrijhoek, waardoor ze in het terrein veel verder kunnen komen. De vierwielaandrijving is gekoppeld aan het Traction Plus-systeem, waarmee de grip volautomatisch wordt geregeld. De aandrijving achter kan volledig worden losgekoppeld, om brandstof te besparen.
De standaarduitrusting van de 500X omvat dagrijverlichting, elektrisch bedienbare portierruiten en spiegels, cruise control en een elektrische parkeerrem. De X is vanaf maart verkrijgbaar in twaalf verschillende kleuren en met keuze uit diverse 16, 17 en 18 inch lichtmetalen wielen. De middelste teller van het instrumentarium is een rond kleurenscherm, dat naar eigen smaak is in te delen. Een Uconnect infotainmentsysteem met 5 of 6,5 inch beeldscherm is optioneel te verkrijgen. Nieuw zijn de Live Services, waarmee je een iPhone of Android-telefoon kan koppelen en bedienen via het beeldscherm in de auto.
NVH-score
Fiat belooft een hoge kwaliteit van dashboardmaterialen en de beste NVH-score in zijn segment. NVH staat voor Noise Vibration Harshness (geluid, trillingen en stijfheid). De bagageruimte is met 350 liter ruim en het dashboard heeft volgens Fiat de klassieke 500-look. Fiat zegt veel aandacht te hebben besteed aan de details. Zo is in de vloermatten een plattegrond van de Fiat-fabriek in Melfi aangebracht, waar de 500X wordt gebouwd. Overigens is de 500X de enige van de 500-familie die in Italië wordt gebouwd.
Het is nog steeds niet helemaal 100 procent zeker welke motoren er in Nederland geleverd gaan worden, maar zeer waarschijnlijk de 110 pk sterke 1.6 E-Torq en 140 pk sterke 1.4 MultiAir II benzinemotoren, aangevuld met MultiJet diesels die naar keuze 120 of 140 pk produceren. De 120 pk-versie valt in de 20 procent bijtellingscategorie volgend jaar. Bijzonder en al helemaal in het compacte segment is dat Fiat als optie een negentraps automaat aanbiedt. Deze is vooralsnog alleen te combineren met de sterkste dieselmotor.
De prijzen van 500X verwachten we begin 2015 te horen.