Ruim twintig jaar geleden moesten we afscheid nemen van de Fiat Campagnola, maar de Italiaanse terreinwagen is weer terug. Met dank aan concerngenoot Iveco. De Italianen hebben de naam verbonden aan de nu leverbare personenautovariant van de Massif.
Helemaal Italiaans is de off-roader echter niet, want het gaat om een hernoemde versie van de Spaanse Santana PS10. En dat was op zijn beurt weer een afgeleide van de Land Rover Defender. Santana bouwde de auto jarenlang in licentie. Iveco’s moederbedrijf Fiat sloot enkele jaren geleden een samenwerkingsverband af met Santana en verschafte zo toegang tot de terreinwagenexpertise. Het is goed mogelijk dat binnen nu en twee jaar Santana definitief wordt ingelijfd door het Italiaanse concern. De Spaanse fabrikant is nu eigendom van de Spaanse staat, maar die wil er graag van af.
De Iveco Campagnola is een pure terreinauto. De standaarduitrusting omvat weliswaar elektrisch bedienbare voorramen, lederen bekleding, climate control en een radio/cd-speler met vier speakers, de auto is echt gericht op het rijden buiten de gebaande paden. Voor de aandrijving zorgt een 176 pk sterke 3,0-liter viercilinder dieselmotor, die is gekoppeld aan handgeschakelde zesversnellingsbak. De afmetingen van de auto bedragen 4,25 meter lang, 1,75 meter breed en 2,06 hoog, met een wielbasis van 2,45 meter. De Iveco Campagnola is uitsluitend leverbaar als driedeurs met vier zitplaatsen in de klassieke kleuren ivoorwit en sagegroen.