Vandaag wordt Barbie 50 jaar oud. Op haar verjaardagsfeest, vanavond in Milaan, krijgt ze een speciale Fiat 500 overhandigd.
De pop Barbie werd vandaag 50 jaar geleden ‘geboren’ op een Amerikaanse speelgoedbeurs. Geliefd en verguisd is ze inmiddels meer dan een aankleedpop of zelfs een verzamelobject. Barbie staat voor een marketinglabel, met onder meer speelgoed, collectors items, films en computergames. Dat moet automerken aanspreken die op zoek zijn naar nieuwe manieren om hun producten als hip aan te prijzen.
Zodoende heeft het onderzoeks- en ontwikkelcentrum van Fiat, in samenwerking met Barbie-producent Mattel, een speciale Fiat 500 ontworpen voor de jarige Jet. De zuurstokroze lak van de 500 Barbie keert terug in de stoelbekleding van zacht Alcantara. Natuurlijk is er glitter en glans. Zo zijn de stoelen met zilver gelamineerd, de vloermatten voorzien van zijde en de auto versierd met kristallen glinsters, tot en met de antenne aan toe. De spiegel in de zonneklep is voorzien van led-verlichting, een handige feature die autofabrikanten ook mogen toepassen in reguliere auto’s. De Fiat 500 Barbie heeft een klein zonnedak.
Vanavond maakt de Fiat 500 showauto haar eerste publieke optreden in het Italiaanse design-mekka Milaan. Haar vriend Ken rijdt Barbie door de straten van het modedistrict en zal de 500 stoppen voor de rode, eh.. roze loper van warenhuis La Rinascente. Daar krijgt ‘s werelds meest bekende modepop haar nieuwste vervoermiddel officieel overhandigd.