Nieuweling bij Fiat zeker niet suf

Fiat noemt de nieuwe Panda SUV een compacte terreinknecht. Een toepasselijke naam voor deze kleine alleskunner, die als enig model in dit segment leverbaar wordt met een dieselmotor die kleiner is dan 1.900 cc.

Toen de Panda SUV op de autotentoonstelling van Bologna onder de naam Simba zijn debuut maakte als concept car, werd er nog een beetje lacherig over gedaan. Met een Panda het terrein in? No way! Mooi wel dus, want inmiddels is de Panda SUV gewoon werkelijkheid geworden. De productieversie staat op de IAA in Frankfurt, en de marktintroductie staat gepland voor de tweede helft van 2004.

Volgens Fiat ademt het ontwerp van de Panda SUV avontuur en reislust. Bij dat avontuur kunnen we ons nog wel iets voorstellen, want het blijft een Panda waarmee je je in de modder en op zwaar terrein begeeft. Reislust zullen we met deze auto minder hebben, daarvoor willen we toch echt iets meer ruimte.

Over het uiterlijk van deze kleine Italiaan kunnen we kort zijn: leuk! Het model in Frankfurt is uitgevoerd in geel en rood en het front kijkt je met de grote ronde koplampen brutaal aan. In ruw terrein worden het chassis en de motor beschermd door aluminium panelen, die ook aan de voorzijde goed te zien zijn. En vergis je niet: met 185/65 R15 wielen en een bodemvrijheid van bijna zeventien centimeter kun je op redelijk wat plaatsen uit de voeten.

Ook de aandrijving is op het betere 4WD rijden berekend. Permanente vierwielaandrijving met twee differentiëlen, ABS met EBD is standaard aanwezig. Onder de motorkap ligt een 1.3 liter Multijet common-rail turbodiesel, met een vermogen van 70 pk. Daarmee zou deze Panda een stijgingspercentage tot wel 51 procent aankunnen. Zou een Range Rover dat ook redden?

Tags: