Fiat gaat de komende vier weken driekwart van de Fiat Stilo’s in Nederland terugroepen. In navolging van andere Europese landen brengt Fiat een modificatie aan, die moet voorkomen dat het eventueel spontaan afbreken van de voorveer van de Stilo uitmondt in een gevaarlijke situatie.
Dit zegde Fiat Nederland gisteravond toe in de TV-uitzending Kassa. In een eerdere uitzending was al op actie aangedrongen. Toen ging de autoleverancier daar niet op in, omdat volgens Fiat een afgebroken veer op zich geen kwaad kan. Kassa, de ANWB en vele Stilo-bezitters reageerden verontwaardigd, omdat een afgebroken voorveer in het wiel terecht kan komen. Als het de band raakt kan een klapband ontstaan.
Ook haalde Rijkswaterstaat de redenering van Fiat onderuit, dat in ons land ander strooizout gebruikt wordt op de weg. Rijkswaterstaat gebruikt in Nederland evengoed Natriumchloride, het keukenzout dat door Fiat als de boosdoener wordt gezien.
Niet alle Fiat Stilo’s hebben het probleem. Van de 20.000 mensen die tussen 2001 en 2006 een Stilo hebben gekocht, ontvangen er 15.000 een brief zich te melden bij Fiat. De modificatie zal bestaan uit het plaatsen van schotels onder de veren. Zo wordt voorkomen dat, bij een eventuele breuk, de schroefveer van de voorwielophanging in contact kan komen met de voorband.
Aan mensen bij wie de voorveer al gebroken is en die de reparatie zelf hebben betaald, raadt Fiat aan om met de factuur naar de dealer te gaan, ook al is die reparatie niet door een Fiat-dealer uitgevoerd. Ook reeds geïnspecteerde wagens komen voor aanpassing in aanmerking. Ten slotte zal met eventuele gevolgschade ‘ruimhartig’ worden omgegaan.