Nieuwe Fiat Panda is volwassener

Fiat onthult de nieuwe Fiat Panda. De derde generatie heeft nog altijd de ‘no nonsense’ benadering van een praktische auto die wars is van allerlei modes, maar is wel volwassener dan de huidige Panda.

Fiat had maar een ding voor ogen bij het vernieuwen van de Panda: verbetering. Het wilde een kwalitatieve sprong maken in comfort, technologie en veiligheid. Of dat gelukt is kunnen we natuurlijk pas zeggen zodra we erin hebben gereden maar op papier oogt de nieuwe Panda zeker volwassener.

Ondanks het behoud van zoveel mogelijk binnenruimte ziet de buitenzijde er niet meer zo uit als een doos. De nieuwe generatie van de populaire stadsauto heeft meer vloeiende, ronde lijnen. Dat zie je ook in details zoals de lichtunits, de raamhoeken en bumpers. Binnenin heeft het ononderbroken dashboard eenzelfde vormgeving.

Niet alleen de achterzittingen kunnen in gedeeltes worden neergeklapt, de passagiersstoel voorin kan worden omgeklapt tot tafeltje. Samen met de optionele laadbox achterin kan er een bijna vlakke vloer verkregen worden over de gehele interieurlengte – handig om iets langs te transporteren. De Panda is een aantal centimeters gegroeid en is nu 3,65 meter lang. De breedte bedraagt 1,64 meter en de hoogte 1,55 meter.

Onder de veiligheidsnieuwtjes bevindt zich een automatisch remsysteem dat onder de 30 km/u obstakels herkent. Verder is de vijfdeursauto voorzien van airbags, ABS met Brake Assist, anti-whiplash hoofdsteunen en dagrijverlichting.

De nieuwe Fiat Panda beleeft haar werelddebuut half september op de IAA in Frankfurt. De productie start in het najaar, dus we kunnen het model begin volgend jaar verwachten. Prijzen zijn nog niet bekend, wel de motorisering.

De Panda zal eerst verkrijgbaar zijn met een dieselmotor, de 1.3 MultiJet II met 75 pk, en drie benzine-krachtbronnen. Daaronder zit de ‘internationale motor van het jaar’ HP 0.9 TwinAir Turbo (85 pk), de andere zijn de 65 pk sterke HP 0.9 TwinAir en de HP 1.2 Fire van 69 pk. Later volgen versies die rijden op benzine/methaan en benzine/lpg.

Tags: