Het Fiat-Chrysler concern gaat in de Mirafiori-fabriek in Turijn niet alleen een SUV bouwen voor het merk Jeep, maar ook voor Alfa Romeo. Het wordt de eerste SUV in het 101-jarig bestaan van het sportieve lifestyle-merk Alfa.
Fiat heeft deze week een investering van 1,3 miljard euro goedgekeurd, zo meldde het bedrijf. Dit werd mogelijk nadat de 5.400 werknemers van de Mirafiori-fabriek in Turijn slechtere arbeidsvoorwaarden accepteerden in ruil voor binnenlandse investeringen. Met het geld worden de productielijnen aangepast in de faciliteit die sinds 1939 de thuisbasis is van het Italiaanse merk.
Het geld wordt daarnaast gestoken in nieuwe automodellen die vanaf eind 2012 in de fabriek gebouwd zullen worden door Fiat en partner Chrysler. Het gaat onder meer om de Jeep terreinwagen die zowel de Compass als de Patriat vervangt. Daarnaast zal er ook een SUV van Alfa Romeo van de band af gaan lopen. Voor beide modellen worden voorlopig 100.000 tot 150.000 exemplaren per jaar geraamd.
De komst van een Alfa SUV is een bijzonderheid. Nooit eerder verscheen een SUV van het merk, dat vooral bekend staat om sportieve modellen. Weliswaar toonde Alfa Romeo in 2003 de Kamal Concept (hier afgebeeld) maar een productieversie kwam er niet. Nu wil het concern een SUV ontwikkelen die hetzelfde formaat heeft – denk aan een concurrent voor de BMW X3, Audi Q5 en Mercedes-Benz GLK – maar die is aangepast aan de eisen van de laatste jaren.
De auto’s die in Mirafiori worden gebouwd komen te staan op het ‘Compact Wide’ platform. Deze nieuwe basis is een afgeleide van Fiats Compact-architectuur (gebruikt voor de Alfa Giulietta) en is circa 30 mm breder. Verder wil Fiat kwijt dat bij de herinrichting van de productielijnen Audi- en BMW-modellen als ‘benchmark’ gaan dienen: de nieuwe SUV’s moeten ‘best in class’ worden qua performance, comfort en veiligheid.