Jato Dynamics presenteert haar jaarlijkse cijfers over de gemiddelde CO2-uitstoot in Europa. Het Fiat-merk en -bedrijf staan voor de vijfde maal op rij bovenaan. Inmiddels voldoen al acht merken aan de EU-eisen voor 2015. Onder de landen heeft Nederland grote vooruitgang geboekt.
Fiat blijft het automerk met de laagste gemiddelde CO2-uitstoot van alle volumemerken. Het Italiaanse merk, dat al 5 jaar de lijsten aanvoert, wist de emissie vorig jaar met nog eens 4,9 procent te verlagen tot gemiddeld 118,2 g/km per model. Ook moederbedrijf Fiat staat wederom op nummer 1, met gemiddeld 123,3 g/km aan CO2-uitstoot. In de laatste 5 jaar wist de Fiat Group 14 procent emissie te verminderen. Het merk introduceerde daarvoor onder meer innovaties zoals de TwinAir-motor en modellen die op alternatieve brandstoffen rijden zoals bio-brandstof en lpg.
Inmiddels voldoen acht volumemerken aan de norm die de Europese Unie voor 2015 heeft gesteld, namelijk 130 g/km aan CO2-uitstoot. Behalve Fiat zijn dat Seat, Citroën, Toyota, Alfa Romeo, Mini, Peugeot en Renault. Door de introductie van het kleine en zuinige model CT 200h was Lexus in 2011 de grootste stijger: 28 procent afname vertaalde zich in een gemiddelde CO2-uitstoot van 120 g/km waar dat in 2010 nog 166,7 g/km was.
De cijfers staan in het rapport A Review of CO2 New Car Emissions across Europe 2011 van onderzoeksbureau Jato Dynamics, dat eind deze maand verschijnt. Jato constateert dat inmiddels 30 procent van de nieuw verkochte auto’s in Europa een CO2-uitstoot onder de 120 g/km heeft. Deze zijn met name te vinden in het A- en B-segment (stadsauto’s en andere compacte modellen).
Maar ook het C-segment draagt bij aan de afname van uitstoot; samen met het B-segment zijn deze kleine middenklassers verantwoordelijk voor liefst 50 procent van de reductie. Opmerkelijk is verder de vooruitgang in het topsegment. Zo wist Aston Martin binnen 1 jaar tijd ruim 10 procent van de gemiddelde emissie af te knabbelen. Hierbij moet echter niet vergeten worden dat juist de producenten van luxe en sportauto’s het meest onder druk staan om hun nog hoge CO2-waarden naar beneden te brengen. Andere segmenten waarvoor hetzelfde geldt zijn die van SUV’s en grote MPV’s.
Jato heeft de cijfers ook naar landen uitgesplitst. Portugal gaat nog steeds aan de leiding maar wordt op de hielen gezeten door ons eigen Nederland. Dankzij de geldende belastingvoordelen daalde de uitstoot van CO2 onder de nieuwverkopen hier met 9,4 procent, tot 126,2 g/km. Ook Griekenland – met voornamelijk benzineauto’s – deed het goed, maar dat moet gezien worden in de context van een sterk krimpende economie met steeds minder autoverkopen.
De vijf grote, autoproducerende markten in Europa maakten circa 3 tot 6 procent vooruitgang. Toch bungelt Duitsland nog altijd bijna onderaan de lijsten, alleen Zwitserland doet het slechter. Met name de premiummodellen Audi, BMW en Mercedes-Benz zitten nog altijd veel te hoog boven het Europese streefcijfer met respectievelijk 146,2 g/km, 149,3 g/km en 162,4 g/km. Deze merken, die veel verdienen aan hun grotere modellen, moeten de komende 3 jaar nog hard aan de bak om aan de EU-eisen te voldoen.