Ook Maserati moet aan hybride geloven

Het Fiat-concern staat al drie jaar op rij bovenaan de lijst van autofabrikanten die gemiddeld de laagste hoeveelheid CO2 uitstoten. Toch heeft ook dit concern niche-merken waarbij de emissie van het broeikasgas nog flink omlaag moet. Ook Maserati moet eraan geloven. Daarom werkt dit sportauto-merk, volgens het Amerikaanse automagazine Inside Line, aan een hybride aandrijflijn.

Het doorgaans goed ingelichte tijdschrift Edmunds/Inside Line bericht dat Maserati plannen heeft voor de ontwikkeling van een hybride aandrijving. De technologie is bestemd voor de volgende generaties van de Maserati-modellen. De aandrijflijn is onderdeel van een groter plan van aanpak om de CO2-uitstoot te beteugelen. Een andere strategie is om de auto’s lichter van gewicht te maken.

Volgens de berichten zou de aanpak zich tegelijkertijd richten op het verbeteren van de prestaties. Daarmee wordt de hybride uitvoering ook acceptabel voor de liefhebbers van het sportauto-merk. De verwachting is dan ook dat Maserati zijn licht gaat opsteken bij Ferrari. Dat merk – ook onder de paraplu van Fiat – presenteerde afgelopen week de experimentele hybride 599 GTB op de Autosalon van Genève.

Weliswaar vallen de twee merken sinds 2006 niet langer onder hetzelfde bedrijfsonderdeel maar het uitwisselen van hybride en andere nieuwe technologieën kan de kostprijs flink drukken. Geen enkel ander merk lijkt technisch zo op Maserati als Ferrari, zo wordt in Inside Line opgemerkt. Met name een hoeveelheid componenten in de aandrijving worden al door de twee Fiat-dochtermerken gedeeld.

De Maserati Quattroporte en GranTurismo zijn, meer nog dan de Ferrari-modellen, auto’s voor alledaags gebruik. Een elektromotor die bij acceleratie een extra boost geeft (‘mild hybrid’) is dan ook goed voor te stellen. Een andere mogelijkheid is overname van het Ferrari Kers-systeem (‘Kinetic Energy Recovery System’), waarbij remenergie opgeslagen wordt en beschikbaar gesteld bij het versnellen.

Tags: