De 500 krijgt deze zomer als eerste model de beschikking over de nieuwe 900cc tweecilinder van Fiat. De zogenoemde TwinAir-motor komt er in drie vermogenvarianten.
Fiat gaat verder met het downsizen van brandstofmotoren. De nieuwe 900cc TwinAir debuteert deze zomer in de Fiat 500 en daarmee wordt het de enige auto die in Europa verkrijgbaar is met een tweecilinder. Dat niet alleen, het is ook de kleinste benzinemotor van Europa.
De TwinAir komt er in drie vermogensvarianten. De turboloze versie levert 65 pk en de twee uitvoeringen met turbo produceren 85 en 105 pk. Die middelste wordt als eerste leverbaar. Uiteraard beschikken alle drie de varianten over MultiAir, de nieuwe techniek van Fiat die de gasklep overbodig maakt.
Precieze cijfers over het benzineverbruik en de CO2-uitstoot geeft Fiat nog niet vrij. De 500 met 85 pk TwinAir stoot volgens de Italianen ‘minder dan 100 g/km CO2’ uit. De Toyota iQ 1.0 is – op hybridemodellen na – de enige benzineauto met een CO2-uitstoot die lager ligt dan 100 g/km. Na de 500 vindt de motor zijn weg naar de nieuwe Panda en Lancia Ypsilon, die volgend jaar op de markt komen.