Fiat Panda, 500 en Punto met 14 procent bijtelling in 2014

Fiat heeft de CO2-uitstoot van diverse modellen fors verlaagd. Daardoor zijn meerdere uitvoeringen van de Panda, 500 en Punto (ook) volgend jaar met 14 procent bijtelling te verkrijgen.

De strengere CO2-eisen zetten autofabrikanten aan het werk om hun auto’s in de 14 procent bijtellingscategorie te houden volgend jaar. Fiat heeft zijn huiswerk goed gedaan, want de CO2-uitstoot van diverse uitvoeringen van de Panda, 500 en Punto is flink verlaagd.

Fiat heeft wel wat kunst- en vliegwerk moeten verrichten. Het vermogen van de TwinAir Turbo benzinemotor is met 5 pk verlaagd tot 80 pk. De Panda TwinAir Turbo met 80 pk stoot 88 g/km CO2 uit, precies genoeg voor 14 procent bijtelling. Deze motor is zowel met handbak als Dualogic halfautomaat te verkrijgen. De TwinAir 80 CNG op aardgas was al klaar voor 2014, met een CO2-uitstoot van 86 g/km. Daarnaast kan je ook nog kiezen voor de 65 pk sterke TwinAir zonder turbo, ook daarvan is de CO2-uitstoot verlaagd tot 88 g/km – dus 14 procent bijtelling.

Bij de 500 heeft Fiat hetzelfde trucje uitgehaald. Dat betekent dat de 500 verkrijgbaar is als TwinAir 65 en TwinAir Turbo 80 met 14 procent bijtelling. Die sterkste tweecilindermotor is ook bij de 500 te combineren met Dualogic-automaat.

Bij de Punto heeft Fiat eveneens doeltreffende maatregelen getroffen. De populaire 1.3 MultiJet dieselmotor moet 5 pk inleveren (en heeft nu dus 80 pk) maar behoudt daardoor wel zijn 14 procent bijtelling, met een verlaagde CO2-uitstoot van 85 g/km. Nieuw met 14 procent bijtelling is de Punto TwinAir 100, inderdaad: met 100 pk sterke tweecilinder benzinemotor.

De vernieuwde 14 procent bijtelling-modellen zijn per direct te bestellen.  

Tags: