Fiat werkt aan een nieuwe lijn compacte benzinemotoren met drie en viercilinders. Die moet de huidige compacte krachtbronnen vervangen.
Fiat werkt aan een nieuwe familie benzinemotoren met drie en viercilinders. Dat blijkt uit gelekte foto’s die op het internet rondzwerven. De nieuwe line-up moet de huidige 0.9 TwinAir en 1.4 MultiAir-motoren vervangen. Dat zou dus betekenen dat Fiat afscheid neemt van de tweecilindermotor.
Exacte informatie ontbreekt nog, maar het gaat waarschijnlijk om een driecilindermotor met een cilinderinhoud van 1,2 liter en een 1.6 viercilinder. Deze motoren komen in zo’n beetje alle Fiat-modellen te liggen. Van de 1.2 zullen er versies met en zonder turbo komen, de 1.6 is altijd voorzien van een turbocompressor. De vermogens lopen uiteen van zo’n 70 pk voor de turboloze 1.2 tot 180 pk voor de krachtigste 1.6.
Fiat introduceert de nieuwe motoren waarschijnlijk als eerste in de opvolger van de Punto, die voor 2017 op de planning staat.