Update: Fiat heeft vandaag nog Harald Wester als CEO bij Alfa Romeo aangesteld. Sergio Cravero krijgt een andere functie binnen het concern.
Fiat bekijkt de mogelijkheid om het Italiaanse merk Alfa Romeo te laten fuseren met zustermerken Maserati en Abarth. Dat schrijft de doorgaans goed ingelichte website Automotive News Europe op basis van gesprekken met ingewijden.
Half april rondt moederbedrijf Fiat het strategisch plan af waarin de toekomst van het sportieve merk Alfa Romeo wordt onderzocht. Het onderzoek is niet alleen ingegeven door mogelijke overlap tussen de merken van Fiat en Chrysler, die zijn samengegaan. Een andere dringende reden vormen de aanhoudende verliezen.
Alfa Romeo heeft in de laatste tien jaar verliezen geleden tussen de 200 en 400 miljoen euro. Hoewel de Europese verkopen in 2009 met de komst van de Mito aantrokken, lagen ze nog slechts op de helft van de ruim 200.000 stuks die in het jaar 2000 werden verkocht. Dat lag vooral aan het verouderde assortiment.
Fiat heeft nu Harald J. Wester, CEO bij de merken Maserati en Abarth, opdracht gegeven om te onderzoeken of er synergie mogelijk is tussen de drie merken. Op dit moment is Abarth het merk voor sportieve Fiat-modellen en Maserati bedient de luxe sportauto-markt. Wester zou uiteindelijk degene zijn die het overblijvende merk zou gaan leiden. Dat betekent dat Alfa-CEO Sergio Cravero’s positie na slechts een jaar alweer op de tocht zou staan.
Volgens Automotive News Europe zijn nog twee alternatieven in onderzoek. De eerste is om het merk Alfa Romeo langzaam te laten doodbloeden, door na de aanstaande introductie van de Giulietta geen nieuwe modellen meer uit te brengen. De tweede optie is om Chrysler-platforms te gebruiken voor de opvolgers van de Alfa 159 en 166. In dat scenario zouden Alfa’s voortaan in Noord-Amerika worden gebouwd.