In diverse media is een afbeelding opgedoken van een Duitse promotiekaart van Fiat waarop staat ‘Schneller zu Hause als die Holländische Mannschaft’. Het zou gaan om een reclame voor de nieuwe Fiat Bravo.
Met het postkaartje zou Fiat willen aangeven dat je met de Fiat Bravo in no-time thuis bent. Het is nog maar de vraag of de reclame daadwerkelijk bij Fiat vandaan komt, het zou ook een grap kunnen zijn van een Nederlandse reclamemaker. Desondanks maakt Leon Bouwman, hoofdredacteur van Adformatie, zich in zijn column in De Telegraaf erg boos.
“Sneller thuis dan het Nederlands elftal tijdens het EK. Zijn die Duitsers helemaal verrückt geworden? (…) Dat moet een beroerde auto zijn, een boerenkar, een koekblik op wielen. Gesteld dat Nederland er in juni na de eerste groepsronde uitligt, dan hebben we in elk geval een week in Zwitserland doorgebracht. Een auto die je in minder dan een week thuisbrengt, lijkt me, hoe ver je ook van huis was, geen droomaankoop maar een kat in de zak.” Aldus Bouwman in De Telegraaf.
Op de afbeelding is in ieder geval nergens het logo van Fiat te zien. Mocht het Duitse reclamebureau van Fiat toch achter de advertentie zitten, dan is het niet bepaald een slimme zet om de Nederlandse klanten zo tegen het hoofd te stoten.