De dakloze auto
Elk jaar, al aan het begin van de lente, begint het bij veel autoliefhebbers dan toch weer te kriebelen. Het rijden in een cabrio met het dak open. De heerlijk frisse voorjaarsgeur opsnuiven terwijl de wind je haren lekker door de war wappert. Voor een aantal mensen die dat gevoel ook willen ervaren een goede reden om dan toch maar eens een tweede auto aan te schaffen om in het weekend fijn mee te toeren. Dat gevoel ken je. Maar klimaatbewust ben je misschien ook. Autorijden puur om het rijden an sich vind je dan eigenlijk niet meer kunnen. Althans, niet met een auto die nog als vanouds benzine of diesel verstookt, vanwege de impact op het milieu.
Prioriteiten die automerken stellen
Met de komst van volledig elektrische auto’s en de revolutie die de techniek teweegbrengt in de wereld, is het niet raar dat autofabrikanten ook elektrische cabrio’s op de markt (gaan) brengen. Maar eerst zijn de automodellen aan de beurt die nu het meest gekocht worden, en verkocht gaan worden de komende jaren. Auto’s die praktisch zijn en waar het hele gezin een plek in vindt, en de wagens die door de zakelijke rijder zijn verwelkomd als het nieuwe representatieve vervoermiddel. Elektrische SUV’s bijvoorbeeld.
Het is wel opvallend dat de cabrio de afgelopen jaren bij veel automerken van de prijslijst is verdwenen. Voorheen boden de meeste gangbare merken nog minimaal één open auto aan, meestal op basis van een compact en betaalbaar model.
Aanbod voorlopig nog beperkt
Ook daarom is anno 2023 het aanbod van elektrische cabrio’s nog wat beperkt. Toch hebben enkele fabrikanten al wel aangegeven dat er snel een open wagen op stroom in de pijplijn zit. Maar dit zijn dan vooral de extravagante merken die een extreem luxe convertible uitbrengen, vaak als limited edition. Merknamen zoals Bentley, Rolls Royce, Fisker, Polestar, GMC Hummer, Maserati, Genesis en meer.
Wat staat er dan wél in de showroom? Hieronder vind je alle elektrische cabrio’s die er op dit moment te koop staan.
TESLA ROADSTER
Het kan ook bijna niet anders dat Elon Musk, de CEO van Tesla, ook niet een cabrio zou ontwikkelen. Toch liet de elektrische cabrio tot 2010 op zich wachten. En ondanks dat je de kleine Roadster amper ziet rijden, was het wel de wegbereider voor de Tesla Model 3 en de Model S. Dat mensen de auto in 2010 niet kochten, lag grotendeels aan de torenhoge prijs van bijna een ton in euro’s, zonder belastingen. Daarnaast waren de laadpalen nog erg dun gezaaid in vergelijking met vandaag. Het gevolg is dat je nu goed moet zoeken om een Tesla Roadster te vinden.
Moddervet
Maar vind je een exemplaar, ga er dan zo snel mogelijk mee proefrijden. Omdat de aandrijving elektrisch is, hoor je de geluiden van buiten perfect binnenkomen. En dat geldt eigenlijk voor elke elektrische cabrio die nu of in de toekomst op de markt verschijnt. Maar wat mooi … Tsjirpende krekels en de wind die onophoudelijk ruist. De blaffende hond, die je vanuit een boerenerf gezellig achternaholt, terwijl jij in je moddervette Roadster voorbij zoeft.
Wendbaar
De massa van de Tesla Roadster (1.250 kg) overtreft die van de Lotus Elise (waar de Tesla zijn onderstel vandaan heeft) vanwege het batterijpakket in het midden van de wagen. Op de ideale plek gemonteerd trouwens, vóór de achteras. Het maakt de Roadster enorm wendbaar en geeft een nieuwe betekenis aan de term ‘grip’, want dat heeft de cabrio zat. Hoe langer je in de Roadster rijdt, hoe meer zelfvertrouwen je ontwikkelt. Ook al accelereert de Tesla als een ware vuurpijl op wielen, je vindt het prachtig. Zo rap sprint het ding naar illegale snelheden. Terwijl je achterwerk op enkele centimeters boven het wegdek zweeft ─ zie het maar eens voor je ─ knal je in 3,9 seconden naar 100 km/h. Pure insanity. Tegelijkertijd heeft de wind vrij spel in de cockpit, maar verder hoor je … niks. Een licht piepende band op het asfalt misschien als je de bocht iets te snel neemt.
Gemakkelijk te berijden
Uniek aan de Tesla Roadster is dat hij volledig is opgetrokken uit koolstofvezel. Dit materiaal is licht en sterk en houdt het wagengewicht van de Roadster binnen de perken. Het instappen vergt wat lenigheid. Al vanaf stilstand heb je het volledige koppel tot je beschikking, 350 Nm om precies te zijn. Ondanks de prestaties is de Tesla Roadster niet bedoeld voor op het circuit, maar gewoon voor op de openbare weg. Dat rijden op gewoon alledaags asfalt is in de Roadster trouwens een peulenschil. In feite kun je de elektrische cabrio berijden met slechts één pedaal. Laat het gas los en de auto remt dusdanig goed, dat het eigenlijke rempedaal werkeloos bij je voeten hangt. De accu’s worden door de remvertraging weer opgeladen, wat weer bijdraagt aan een grotere actieradius. Tesla claimt een rijbereik van 390 kilometer, maar gaat er dan vanuit dat je de auto met een fluwelen rechtervoet berijdt. Ga je helemaal los dan is de koek na 250 kilometer op.
Lukt het je om er één aan te schaffen, voor waarschijnlijk nog steeds bijna de vraagprijs, dan heb je wel een klassieker in de dop te pakken. Een wagen die alleen maar meer in waarde stijgt de komende decennia.
FIAT 500E CABRIO
De kleine Fiat steekt zijn afkomst niet onder stoelen of banken. Het guitige modelletje is qua naam en uiterlijk duidelijk een voortzetting op het iconische kleine wagentje uit 1957-1975. In 2007 kwam de ‘nieuwe’ versie uit en deze werd gelijk in de armen gesloten door man en vrouw, jong en oud. Ook Fiat gaat mee in de elektrificatie van de kleinste telg uit de familie en heeft de 500E in een nieuw jasje gestoken. Tegelijkertijd is er op basis van deze auto een cabrio-versie uitgebracht.
Geheel nieuw ontwikkeld
De 500E en de 500E Cabrio zijn geen elektrische versie van de al bestaande 500. Deze blijft namelijk gewoon nog een paar jaar bestaan als mild-hybrid. De 500E is volledig nieuw ontwikkeld en is gebouwd op een hagelnieuw platform. Maar liefst 6 centimeter in lengte én breedte is de wagen gegroeid en de wielbasis is met twee centimeter toegenomen. In de vloer zit de accu, waarbij je kunt kiezen tussen 24 kWh- of 42 kWh lithium-ionbatterijen. Deze laatste zorgt voor een actieradius tussen 250 en 320 kilometer. Met een maximaal vermogen van 85 kW laad je de accu weer bijna volledig op. In vijf minuten ‘tank’ je dus voor 50 kilometer bij en in 35 minuten is het karretje weer voor 80% gevuld. Mooie cijfers.
Niet krap vanbinnen
Dat de auto iets groter is dan z’n twee-eiige tweelingbroers is te merken aan de binnenruimte. Er is net even wat meer plaats. Dat is met name voorin te merken. De uitsparing tussen de voorstoelen doet daarbij ook een duit in het zakje. De middenconsole houdt daar op en de vlakke vloer van de EV-cabrio is duidelijk zichtbaar en geeft een eigen draai aan de extra ruimte. Toch is dit alles relatief. Ben je klein van stuk ervaar je de ruimte binnenin toch anders dan iemand van ruim twee meter in lengte.
Het dak eraf!
In twee elektrische stappen is het dakje te openen. Je hebt de keuze of je wel of niet de achterruit meeneemt in dat proces. De raamstijlen blijven net als de achterste zijruiten wel altijd op hun plek staan, maar het gevoel dat je geheel open rijdt is duidelijk aanwezig. Rij je op de snelweg, hou dan het dak óf helemaal dicht óf helemaal open. Honderd kilometer per uur met een halfopen dak wordt beloond met flink gebulder van de wind. De topsnelheid ligt overigens op 150 km/h en de acceleratie van 0 naar 100 km/h doet de kleine Fiat in 8,5 seconden.
Zomers genieten
Erg praktisch is een 500E Cabrio niet met een bagageruimte van 185 liter. Maar om eerlijk te zijn, daar koop je de Fiat ook niet voor. De spullen voor de picknick passen er gelukkig wel in. Meer heb je eigenlijk ook niet nodig. De Fiat 500E geeft jou en een eventuele metgezel genoeg vreugde op een mooie zomerdag.
Citroën E-MÉHARI
De naam Méhari doet bij veel oudere Nederlanders vast een belletje rinkelen. Gebaseerd op de motor en het chassis van de 2CV, oftewel de Lelijke Eend. Het was een auto die werd gebruikt voor recreatieve doeleinden, maar ook ingezet werd door de Franse gendarmerie en zelfs het Franse leger. De tegenwoordige Méhari is wat meer volwassen en niet alleen maar het strandspeeltje of voertuig-voor-op-de-Savanne wat-ie ooit was. Het model anno 2015 is een opengewerkte Citroën Cactus, zij het op een paar punten aangepast.
Bodemvrijheid
Opvallend aan het dakloze wagentje zijn de toch wel behoorlijke rechtopstaande ruit en de relatief hoge rolbeugels. Ook de E-Méhari beschikt over een behoorlijke bodemvrijheid. Deze ingrediënten doen je vermoeden dat je met een leuk terreinwagentje van doen hebt, maar schijn bedriegt. De E-Méhari voelt zich voornamelijk thuis op het asfalt en heel misschien op het strand.
Het laden stelt je geduld op de proef
De elektrische aandrijflijn levert 50 kW en de auto haalt daarmee een topsnelheid van 110 km/h. De rechterbaan van de snelweg kun je dus nog berijden zonder dat automobilisten achter je op de claxon staan. Inhalen lokt deze reactie dus wel uit, zeker na een uur of 7 ’s avonds wanneer het gaspedaal weer dieper ingetrapt wordt op de meeste snelwegen.
De Méhari laat je 200 kilometer ver komen op een enkel lading. Het laden kost je wel een groot deel van de dag. Met een gewone 10A-stekker kost het laden je maar liefst dertien uur. Met een 16A-caravanstekker ben je in tien uur eindelijk klaar. Snelladen? Vergeet het maar, dat gaat niet.
Plastic
De Citroën is volledig opgetrokken uit kunststof. Kleine (en lichte) aanrijdingen of zachte aanvaringen met objecten moet het materiaal ─ zonder schade op te lopen ─ kunnen weerstaan. Of je een veilig gevoel hebt in een wagen van kunststof is voer voor discussie. Het is sowieso apart dat de constructeurs de kunststof panelen rechtstreeks aan het stalen chassis hebben vastgeklonken.
Vissersboot
Citroën claimt dat het interieur, net als z’n vroegere voorganger, waterbestendig is. Met alle elektronica erin lijkt dat niet zo’n handig, maar er is over nagedacht. Citroën heeft wel meer gekke en eigenwijze dingen gedaan op automobiel gebied. Ondanks dat je dus een stortbui kunt hebben tijdens de rit, gaat het eigenlijke rijden ─ waar het om draait ─ met de Méhari niet bepaald verfijnd. Het stuur lijkt uit een skelter afkomstig. Als je er in een bocht aan draait en je van richting verandert, lijkt de Méhari te reageren alsof-ie een garnalenkotter is, laverend tussen de lijnen op het wegdek.
Kortom: een auto voor de fun en naast je gewone auto. Als de zon schijnt en je onderweg bent met die gekke Citroën, word je er waarschijnlijk nog verliefd op ook en geef je ‘m een koosnaam, als je Méhari niet lekker vindt klinken. De kosten voor dit hebbeding: 25.000 euro.
SMART EQ FORTWO CABRIO
Klein, kleiner, kleinst. Zo begon Smart in 2003 zijn loopbaan. Je hield van het karretje of je haatte ‘m met elke vezel in je lijf. Er was geen tussenweg. Uiteindelijk bewees de Smart wel zijn waarde in de stad en wist de auto een trouwe schare fans achter zich aan te krijgen. Inmiddels is de Fortwo geëvolueerd naar een volwaardige auto voor twee personen. Inmiddels is er eentje op de markt verschenen die je laat genieten van de zomerzon op je bol, én volledig elektrisch is.
Straatje keren is niet moeilijk
De nieuwe Smart EQ herken je vrij eenvoudig aan het sterk gewijzigde front en de opgefriste lichtunits. Het urban mobility-merk, zoals Smart zijn unique selling point verwoord, is een echte blikvanger en wat dat betreft een uithangbord. Met een lengte van krap 2,69 meter en een belachelijk kleine draaicirkel van 6,95 meter wurm je de auto overal tussendoor. Even snel keren in dat smalle straatje? Je gooit het stuur om en je staat alweer andersom. Handig voor in de stad, als je in dat doolhof per ongeluk een doodlopend weggetje bent ingereden.
Bagage thuislaten
Haal je het dakje van de Smart, dan rij je net even wat meer open dan de eerder beschreven Fiat 500. Als het dak weggevouwen is heb je amper nog ruimte over om iets in de bagageruimte te stoppen. Met het klepje open oogt de achterzijde een beetje als een flinke brievenbus. Maar wat wil je met zo’n ultrakorte tweezitter. Je koopt de auto voor je plezier, niet om er vanalles mee te vervoeren.
Let op de welke uitvoering je kiest
Precies dat is het ook, wat de naam al aangeeft, een auto voor twee personen. Samen toeren in de 1.125 kg zware EQ fortwo cabrio is een beleving die amper te vergelijken is met welk ander merk dan ook. Het direct reageren op stuurbewegingen is een absolute verbetering ten opzichte van het vorige model Smart, die nog wel eens last had van onderstuur. De stoelen zitten riant en je kunt overal bij. Hou je nogal van de laatste snufjes op technologiegebied, dan zul je je wat storen aan het infotainmentsysteem. De instructies op het scherm zijn traag en wat onduidelijk. Gelukkig ondersteunt het systeem Apple CarPlay en Android Auto als je de ‘Comfort’-uitvoering rijdt. Dan maak je gebruik van het Smart Media-systeem met smartphone integratie. De ‘Essential’-uitvoering van de cabrio ondersteunt dit systeem dus niet.
Compact
Omdat Smart van mening is dat de Fortwo Cabrio-rijder in de stad woont of alleen korte afstanden aflegt, heeft de auto een compact batterijpakket van 17,6 kWh. Met een 22 kWh-lader heb je de accu in 40 minuten van 10 tot 80 procent geladen. Gebruik je een gewoon stopcontact duurt hetzelfde kunstje 7,5 – 8 uur. In de stad vind je genoeg laadpunten om de Smart aan te leggen. Je zoekt een gezellig eethuisje op terwijl de Smart al ladend op je wacht.
Maak het helemaal af door te kiezen voor het Brabus Edition One pakket. Boven op de prijs van 29.524 euro betaal je 3.010 euro extra, maar dan krijg je wel allerlei brute extra’s gerelateerd aan het exterieur.