Fiat Croma zet in op value for money

Met een basisprijs van circa 27.500,- voor een behoorlijk complete, uit de kluiten gewassen vijfdeurs middenklasser, inclusief een 2,2 liter benzinemotor, mag je stellen dat het met de value for money van de nieuwe Fiat Croma wel goed zit. Of dat voldoende is voor een verkoopsucces, valt nog te bezien.

Fiat gooit het met de tweede generatie Croma over een compleet andere boeg. In plaats van een vijfdeurs hatchback ontwierp Giugiaro een auto die het midden houdt tussen een stationwagon en een ruimteauto. Niet echt origineel, want Renault deed hetzelfde met de Vel Satis, Seat heeft zijn Toledo en Opel flikte het kunstje al met de Signum. En niet geheel toevallig deelt laatstgenoemde model zijn platform en dertig procent van de onderhuidse techniek met de nieuwe Croma.

Met een lengte van 4,75 meter, een breedte van 1,77 meter en een hoogte van maar liefst 1,60 meter is de Croma een volwaardige kandidaat voor het D-segment. Dat wordt nog eens bevestigd door het motorenaanbod. Dat bestaat vooralsnog uit een 2,2 liter benzinemotor en drie krachtige diesels: een 1.9 met 120 en 150 pk en een 2,4 liter vijfcilinder met 200 pk. In februari 2006 volgt de basismotor, een 1.8 benzine met 140 pk.

De uitrusting is er in vier smaken: Active, Dynamic, Emotion en speciaal voor Nederland de Business Connect, met voor 1.700, onder andere parkeersensoren, telefoon en navigatie. De Croma beschikt in ieder geval over zeven airbags (inclusief knieairbag), ABS, airco, radio/cd-speler en elektrisch bedienbare ramen rondom. De range begint voorlopig dus met de 2.2 die volgens een eerste prijsindicatie voor 27.500, de showroom mag verlaten. Een diesel is er vanaf 30.500,, maar voor het topmodel 2.4 vraagt Fiat zonder met de ogen te knipperen 41.000,. Dit jaar hoopt de Nederlandse importeur er nog duizend te verkopen, een fractie van de totale productie van circa 60.000 stuks. Bijna tweederde hiervan is dan ook voor de thuismarkt bestemd. Vanaf 23 juni staat de nieuwe Croma bij de dealer.

Tags: