De Fiat 500 krijgt als eerste Fiat-model de beschikking over de nieuwe TwinAir tweecilindermotor. De nu vrijgegeven specificaties zijn veelbelovend.
De 85 pk sterke 900cc tweecilinder maakt z’n debuut in de Fiat 500. De TwinAir-motor komt uiteindelijk in drie vermogensvarianten: 65, 85 en 105 pk. Die laatste twee zijn voorzien van een turbo. Uiteraard beschikt het blokje over MultiAir-techniek en een start/stop-systeem.
Fiat zegt dat het brandstofverbruik van de TwinAir dertig procent lager ligt dan van een vergelijkbare viercilinder. De 500 TwinAir 85 verbruikt volgens de fabrieksopgave 4,1 l/100 km (1 op 24,3). De CO2-uitstoot bedraagt 95 g/km, ruimschoots goed voor vrijstelling van wegenbelasting en BPM. De uitvoering met gerobotiseerde handbak stoot zelfs maar 92 g/km uit.
De 500 is evengoed in staat tot aardige prestaties: 0 tot 100 in 11 seconden en een topsnelheid van 173 km/u. Met de speciale Eco-knop kan de bestuurder het verbruik in de stad beperken. Het koppel wordt dan geknepen van 145 naar 100 Nm. Ook activeert de lichte City besturingsstand.
Om de vibraties van de 900cc tweecilinder tegen te gaan monteert Fiat een tegengesteld draaiende balansas. De voelbare trillingen zijn volgens Fiat vergelijkbaar met die van een viercilinder. De motor is ontworpen voor de latere toevoeging van een hybridemodule. Er komt op korte termijn ook een aardgas-uitvoering. De nieuwe Fiat 500 en 500C TwinAir 85 staan in september in de showroom, de prijzen zijn nog niet bekend.