Fiat onthult de meest ruige versie van de Panda, de Cross. Die is met zijn terreinauto-achtige uiterlijk niet zo aaibaar meer.
De Fiat Panda is er weer in een Cross-uitvoering. Fiat heeft het nieuwste model zojuist onthuld, op de autosalon van Genève is de Panda Cross voor het eerst ‘in het echt’ te bewonderen. De Cross is niet zomaar een Panda met wat extra kunststof beschermingsplaten, dankzij vierwielaandrijving kan hij ook écht wat in het terrein.
De Cross onderscheidt zich van de gewone 4×4-uitvoering met kunststof beschermingsranden rondom de koplampen en achterlichten, zwarte beschermingsplaten op de portieren, een gewijzigde voorbumper met led-dagrijverlichting en aluminiumkleurige ‘skid plates’ voor en achter. De exemplaren aan de voorkant zijn voorzien van grote gaten voor een stoere look. De mistlichten zijn naar boven verplaatst en zitten nu aan weerszijden van de grille.
De Panda Cross kan een aanrijhoek van 24 graden aan en beschikt over vierwielaandrijving met drie verschillende modi: Auto, Lock en Hill Descent. In de automatische stand regelt het systeem zelf de meest ideale aandrijving. In Lock gebeurt dat ook maar dan vindt er wel altijd aandrijving op vier wielen plaats. De stand Hills Descent is geschikt voor steile afdalingen en extreem hobbelig terrein.
Panda gaat de Cross leveren met twee motoren: de 0.9 TwinAir-motor met 90 pk en de 1.3 MultiJet dieselmotor met 80 pk. Het is nog niet zeker of beide motoren naar Nederland komen. De Panda Cross verschijnt in het najaar op de markt, voor het noemen van prijzen is het nog te vroeg.