Tussen de 120 nieuwe modellen die vandaag worden gepresenteerd op de autoshow van Peking staat de Fiat Viaggio. Deze compacte sedan is bedoeld voor China, maar komt wellicht later ook naar Europa.
Vandaag beleeft de Fiat Viaggio zijn wereldpremière. De sedan moet een nieuwe standaard zetten voor het (Chinese) compacte middensegment, met onder meer kwaliteit in het interieur en top rij-eigenschappen. Hoewel nog onduidelijk is of de Viaggio naar Europa komt, zou het merk de sedan in overweging nemen als kandidaat-opvolger van de Fiat Bravo.
Fiats nieuwkomer heeft een tijdloos ontwerp maar dan met moderne elementen die de hand van Fiats ‘Centro Stile’ verraden. Bijvoorbeeld de donkere B- en C-stijl, die de indruk wekken dat de zijruiten doorlopen. Het gebruik van flink wat chroom – ook bij het instapmodel – laat het publiek weten dat het niveau van materialen hoog ligt. Dat is ook het geval ín de auto. Geen filmlaagjes, imitatie metaal of fineer hout maar zacht aanvoelende kwaliteitsproducten in zwart en beige.
De hoge maatstaf wordt versterkt door de afmetingen, want hoewel compact meet de Viaggio 4,68 meter lang en 1,85 meter breed. De wielbasis bedraagt 2,71 meter. De vierzits sedan, met plaats voor vijf personen, staat dan ook op het nieuwe Compact US Wide-platform van Fiat-Chrysler; afgeleid van de basis van de Alfa Romeo Giulietta. De Viaggio die in China op de markt komt krijgt een turbomotor, de 1,4 liter T-Jet, van 120 of 150 pk en naar keuze een 6-traps automaat of handbak met vijf verzetten. De veiligheid wordt direct op wereldniveau gebracht.
De modelnaam is Italiaans voor ‘reis’ en symboliseert het traject dat het Italiaanse merk heeft afgelegd met buitenlandse partijen. De Viaggio is het eerste nieuwe ontwerp sinds de samenwerking met Chrysler en de eerste auto die volledig toegesneden is op de Chinese markt. Hij wordt ook in China geproduceerd, vanaf de zomer.