Fiat’s nieuwe Grote Punto


Groter is beter, dacht Fiat bij het ontwerpen van de nieuwe Punto. De toepasselijk genaamde Grande Punto is fors gegroeid ten opzichte van zijn voorganger.

De in 1993 geïntroduceerde Fiat Punto was ooit de bestverkochte auto van Europa. Tot nu toe werden er zo’n zes miljoen exemplaren van verkocht. De nieuwste generatie van het model wacht echter geen gemakkelijke taak want de concurrentie in het compacte segment is fel. Daarom heeft Fiat ervoor gekozen de Punto aan de bovenkant van zijn segment te positioneren. Hij is maar liefst 19 centimeter langer geworden en wordt leverbaar met een breed scala benzine- en dieselmotoren.

De nieuwe Punto is fraai vormgegeven door Italdesign-Giugiaro en Fiat’s eigen Centro Stile. Het is bijna onmogelijk om in de voorkant van de nieuwkomer geen Maserati-trekjes te herkennen. De achterkant lijkt wel erg op de Opel Corsa, waarmee de Punto een deel van zijn onderstel deelt. Wat er tussenin zit, ziet er gelukkig oprecht Italiaans smaakvol uit. Fiat heeft naar eigen zeggen veel geïnvesteerd in betere afwerking en een hogere bouwkwaliteit, de Grote Punto wordt wederom aangeboden met drie en vijf deuren en verschillende uitrustingsniveaus.

Alle motoren voldoen aan de Euro IV-norm, wat overigens geen echte bijzonderheid meer mag heten. Er zijn in eerste instantie twee benzinemotoren (de 1.2 8v met 65 pk en een nieuwe 1.4 8v met 77 pk) en maar liefst vier common rail turbodiesels. Deze zijn te verdelen in twee 1.3 MultiJet 16v-krachtbronnen (met 75 pk of 90 pk) en twee 1.9 MultiJets met respectievelijk 120 of 130 pk. Of, en wanneer er een Abarth-versie verschijnt, is nog onbekend. De nieuwe Fiat Punto komt in september op de Italiaanse markt en staat rond december bij de Nederlandse dealers. De huidige Punto blijft gewoon leverbaar tot eind 2006.

Tags: