De Fiat 500X is volledig legaal en beschikt niet over zogenaamde sjoemelsoftware. Het Italiaanse Ministerie van Infrastructuur en Transport komt tot die conclusie na beschuldigingen van de Duitse overheid dat Fiat illegale software gebruikt in zijn modellen.
Fiat gebruikt in de 500X geen illegale software en hoeft dus geen auto’s terug te roepen. Tot die conclusie komt het Italiaanse Ministerie van Infrastructuur en Transport, nadat Duitsland had gevraagd om de auto’s te onderzoeken omdat er ‘sjoemelsoftware’ aan boord zou zijn. Italië is verantwoordelijk voor de Europese typegoedkeuring van de Fiat-modellen en dus ook voor het aantonen dat de 500X legaal is.
Volgens de Duitse overheidsinstantie KBA schakelt het uitlaatgasrecirculatiesysteem van Fiat na 22 minuten uit, terwijl de standaard emissietest 20 minuten duurt. Volgens Italië is er geen systeem dat de boel standaard na een bepaalde tijd uitschakelt. Wel kan het EGR-systeem (tijdelijk) worden uitgezet om de motor te beschermen, maar dit is niet in strijd met de regels. De beschuldigingen van KBA volgden na een onderzoek naar illegale software in dieselauto’s, naar aanleiding van het dieselschandaal bij Volkswagen.
Ongepast
Volgens Automotive News riep de Duitse minister van Transport, Alexander Dobrindt, afgelopen weekend op om de 500X en andere dieselmodellen van Fiat van de weg te halen. Zijn Italiaanse collega Graziano Delrio noemt die oproep ‘ongepast’: “Je geeft geen orders aan een soevereine staat als Italië.”
Fiat en de Italiaanse overheid lieten overigens al eerder weten dat de auto’s van het merk voldoen aan de regels. De Duitse overheid ging daar toen niet mee akkoord en schakelde de Europese Commissie in. Die vroeg Italië nogmaals naar de 500X te kijken. Het Italiaanse Ministerie van Infrastructuur en Transport zegt in een verklaring dat er een gedetailleerd rapport met de bevindingen van het onderzoek naar Duitsland is gestuurd.
Eind goed, al goed? Nog niet helemaal. De Europese Commissie kan nog besluiten om een onafhankelijk onderzoeksinstituut naar de auto’s van Fiat te laten kijken, als de Duitse transportminister niet akkoord gaat met de conclusies van de Italianen.