De nieuwe Fiat 500 is er. Dat kan u nauwelijks ontgaan zijn. Het was waarschijnlijk de langste introductiecampagne ooit. Een hype van buitencategorie. Maar eentje waar we graag aan meewerken, want het oude model is legendarisch en de moderne versie heeft alles in zich om eveneens historie te schrijven.
Een halve eeuw geleden introduceerde Fiat in Turijn de 500, een stadsautootje die ervoor heeft gezorgd dat Italië massaal mobiel werd. Exact vijftig jaar later haalt Fiat wederom het doek van de 500, maar ditmaal een moderne, luxere en grotere versie. Maar met dezelfde koddige uitstraling. Ook in het interieur vinden we klassieke accenten terug.
Alles duidt erop dat de Nuova 500 een groot succes zal worden. De pers was lovend vanaf het eerste studiemodel op de Salon van Genève, het publiek reageerde massaal op een speciale internetsite rondom het nieuwe model en de belangstelling voor de presentatie in Turijn was overweldigend. En hoeveel mensen de Fiat 500 ook daadwerkelijk zullen kopen, zij zullen bijna allemaal een uniek exemplaar hebben, want de keuzemogelijkheden zijn talloos. Wie de complete lijst van uitvoeringen afvinkt, komt om precies te zijn uit op 549.936 combinatiemogelijkheden.
Zoals gezegd is de nieuwe 500 een stuk groter dan zijn legendarische voorganger. Met een lengte van 3,55 meter en wielbasis van 2,30 meter biedt de Fiat 500 voldoende ruimte voor vier volwassenen. Zij kunnen dan zelfs nog bagage meenemen. De auto staat op hetzelfde onderstel als de Panda. Ook op het gebied van veiligheid is veel verbeterd. Fiat rekent op minstens vijf sterren in de Euro NCAP tests. Het motorenpakket bestaat vooralsnog uit een 69 pk sterke 1,2-liter achtklepper, 100 pk sterke 1,4-liter zestienklepper en 75 pk sterke 1,3-liter Multijet diesel. Waarschijnlijk komt er ook een Abarth-uitvoering met 1,4-liter T-JET en er wordt zelfs gespeculeerd over een CNG-krachtbron (aardgas).