De Italiaanse overheid gaat de autoverkopen stimuleren met de invoering van een sloopregeling voor oude auto’s. Het is een van de maatregelen die de regering neemt om de economie uit het slop te trekken.
De regering Berlusconi presenteert een hulppakket waarvan onder andere de auto-industrie kan profiteren. De maatregelen hebben een totale waarde van twee miljard euro en zijn vooral bedoeld om de Italianen te stimuleren om meer auto’s, elektronische apparatuur en meubels te laten kopen.
Voor de auto-industrie is er een sloopregeling in het leven geroepen. Wanneer je een oude auto (die de uitlaatgasnorm Euro2 of lager heeft) inlevert en een nieuwe koopt (met uitlaatgasnorm Euro4 of hoger) dan krijg je 1.500 euro bonus. Als de nieuwe auto op gas, elektriciteit of waterstof loopt dan krijg je nog eens 1.500 korting. Die laatste bonus geldt ook wanneer je geen oude auto laat slopen.
De Italiaanse overheid geeft geen directe steun aan de Fiat-group of andere bedrijven in de autobranche. De ACI, zeg maar de Italiaanse Bovag, is niet blij en ziet liever dat Fiat overheidssteun krijgt, net zoals bijvoorbeeld Engeland, Duitsland, Frankrijk en Zweden hun autofabrikanten steunen. Fiat heeft aangekondigd dat het merk genoodzaakt is om fabrieken te sluiten als er geen steun komt.
Toch hoopt de regering met de maatregelen de industrie en fabrieken in Italië te houden. De overheidsmaatregelen moeten ervoor zorgen dat de investeringen in nieuwe producten niet worden stopgezet en dat de betalingen aan de leveranciers niet worden opgeschort. Het is maar de vraag of de voorgestelde maatregelen voldoende zijn. Het Internationaal Monetair Fonds (IMF) heeft becijferd dat de economie van Italië harder getroffen wordt dan in de meeste andere Europese landen. Dat vereist een lange adem voor de auto-industrie in het land.