De autoverkopen zijn in september licht gedaald ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. In totaal verlieten 44.455 auto’s de showroom, waarvan ruim 11 procent een Volkswagen-logo draagt.
De groei is tot stilstand gekomen. In september bedraagt de daling ten opzichte van september 2010 2,4 procent, zo blijkt uit cijfers van Rai, Bovag en RDC. Over de eerste drie kwartalen van 2011 slaat de balans wel positief uit: + 16,2 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.
Volkswagen heeft ook in september de markt stevig in handen, het marktaandeel bedraagt 11 procent. Het merk heeft dan ook de belangrijkste segmenten in haar greep met de Polo, Golf en Passat – en wellicht binnenkort ook de Up! De best verkochte auto van het land is – hoe verrassend – een Volkswagen. De Polo, om precies te zijn.
Nummer 2 is de Peugeot 107, gevolgd door de Renault Twingo, Toyota Aygo en Kia Picanto. De Koreanen doen goede zaken, Kia is als merk doorgedrongen tot de zevende plaats, Hyundai volgt op plaats 8. Het succes van Kia en Hyundai gaat ten koste van Fiat, dat de verkopen van de Punto zag inzakken afgelopen maand.
Andere opvallende verschuivingen zien we bij Mazda. Het Japanse merk verkocht drie keer zoveel 2’s door de komst van een wegenbelastingvrije versie. Toyota doet goede zaken met de Verso-S, die stilletjes is opgeklommen tot de best verkopende compacte MPV. Stevige dalers zijn de Suzuki Swift en Citroën C1. Ook opvallend: Mini wordt qua verkopen inmiddels voorbijgestreefd door alle nieuwe concurrenten – De Citroën DS3, Alfa Romeo Mito en Audi A1.