Nieuw budgetmerk Fiat Groep voor West-Europa

De Fiat Autogroep gaat een nieuw budgetmerk lanceren. Op niet al te lange termijn komen er drie betaalbare auto’s op de West-Europese markt. De Fiat Groep wil een serieuze speler worden in het budgetsegment.

In een interview met Automotive News Europe zegt Fiat CEO Sergio Marchionne dat hij erop gokt dat de vraag naar goedkope auto’s aantrekt door de wereldwijde economische crisis. “Ik kijk naar de snel veranderende auto-industrie en zeg: ‘Op welk deel van het schaakbord wil ik staan?’ Ik wil met de snelheid van het licht een serieuze speler worden in de budgethoek van het schaakbord.”

Om die snelheid te bereiken zal Fiat gebruik maken van twee auto’s die al in de pijplijn zitten. Deze waren oorspronkelijk bedoeld voor de Braziliaanse markt ter vervanging van de Fiat Palio en Uno. De twee, met codenaam Project 326 en Project 327, krijgen een nieuwe styling die aansluit bij de West-Europese vraag. De auto’s komen al in 2010 onder de nieuwe merknaam – die nog niet bekend is gemaakt – naar West-Europa.

Het merk brengt ook een derde auto uit die de vervanger wordt van de Fiat Seicento (600), het stadsautootje dat momenteel in Polen wordt geproduceerd. Deze auto wordt een lichtgewicht exemplaar met lage emissiewaarden, tegen een prijs die onder die van de Seicento komt te liggen. Dat betekent een schoon autootje voor minder dan 7.000 euro!

Het moge duidelijk zijn: CEO Marchionne meent het wanneer hij zegt dat ‘Fiat de Wal-Mart van de auto-industrie wil worden’. Het doet ons met weemoed terugdenken aan de tijd dat de oorspronkelijke Fiat 500 en 600 in grote getale van de band rolden. Welnu, voor zo’n betaalbare prijs is het nieuwe budgetmerk meer dan welkom.

Tags: