Alfa Romeo krijgt als eerste merk uit de Fiat-stal de beschikking over een nieuwe zestraps automaat met dubbele koppeling. De Mito 1.4 MultiAir met 135 pk bijt het spits af.
Het heeft even geduurd maar Fiat komt nu ook met een automaat met dubbele koppeling. Alfa Romeo monteert de nieuwe zestrapsautomaat voor het eerst in de Mito met 1.4 turbomotor. In combinatie met start/stop-systeem levert de versnellingsbak een brandstofbesparing van zo’n tien procent op.
Fiat heeft 23 patenten aangevraagd op de zogenaamde TCT-automaat. Net als de DSG-bak van Volkswagen zorgt een dubbele koppeling ervoor dat de volgende versnelling alvast wordt ingelegd. Er is een koppeling voor de even versnellingen en een voor de oneven versnellingen. De bak schakelt hierdoor sneller en volgens Alfa Romeo levert dat een sportiever en comfortabeler rijgedrag op.
De Mito 1.4 turbo met 135 pk bijt het spits af maar de bak is ook geschikt voor dieselmotoren. De nieuwe Giulietta krijgt ook de beschikking over de TCT. Later vindt de nieuwe automaat z’n weg naar andere Fiat- en Lancia-modellen. De TCT maakt de overstap naar de Verenigde Staten waar Chrysler, Jeep en Dodge zullen profiteren van de nieuwe techniek.