Vorig jaar tekenden Fiat en BMW een intentieverklaring om op bepaalde gebieden samen te werken. Uit een interview met BMW-topman Norbert Reithofer met een Duits vakblad blijkt nu dat de beoogde samenwerking op losse schroeven staat.
BMW en Fiat zouden samen optrekken om kosten te besparen, zoals het delen van platforms en onderdelen. Er waren zelfs plannen om compacte Alfa Romeo’s (de Mito-opvolger) en de volgende generatie Mini op hetzelfde platform te zetten. Nu blijkt dat BMW dat niet ziet zitten, het concern is bang dat de merkidentiteit van Mini in gevaar komt.
Een reden voor Fiat om een samenwerking met BMW aan te gaan was om toegang te krijgen tot de Amerikaanse markt. Nu de Italianen echter een aandeel in Chrysler hebben genomen is dat niet meer nodig. Kortom, de belangrijkste oorspronkelijke redenen voor de samenwerking zijn weggevallen.
Het betekent niet dat de twee concerns helemaal uitgepraat zijn, ze gaan bekijken of er op andere gebieden (schaal)voordelen te behalen zijn. Het zal nog wel enkele maanden duren voordat daar duidelijkheid over is. BMW is op dit moment namelijk in gesprek met Mercedes over een eventuele samenwerking en zoals gezegd heeft Fiat het druk met Chrysler.