Ingezonden door onze columnist Willem van den Elskamp naar aanleiding van de taferelen rond de ‘Auto van het Jaar 2008’
Autovisie zag zich genoodzaakt zijn feestje in kasteel Nyenrode te Breukelen van afgelopen zondagmiddag af te blazen, omdat de uitslag van de verkiezing van de ’Auto van het Jaar 2008’ al op donderdagmiddag was uitgelekt. Dat is toch ’n beetje triest voor dit toonaangevende autoblad, dat 45 jaar geleden de initiatiefnemer was van deze verkiezing.
Bij de Fiat-dealers, die zondagavond een feestje hadden in het Hilton hotel aan de Apollolaan in Amsterdam, knalden daarentegen de champagnekurken luider dan ooit, want het feit dat de nieuwe Fiat 500 tot Europese ’Auto van het Jaar’ was verkozen lag wel in de lijn der verwachting, maar je weet natuurlijk maar nooit.
Met het veroveren van deze titel is de Fiat 500 de opvolger van de Ford S-Max, die nog tot en met Oudejaarsdag 2007 de titel ’Auto van het Jaar 2007’ mag voeren.
Embargo
Naar verluidt doorbrak vorige week donderdag de Italiaanse krant ’La Repubblica’ het embargo op de uitslag van de verkiezing van de ’Auto van het Jaar 2008’. Afgesproken was dat de uitslag pas op maandagochtend om 00.00 uur zou mogen worden onthuld.
Maar toen de altijd ietwat chauvinistische Italianen door hadden dat de Fiat 500 als winnaar uit de bus was gekomen, kon de redactie van La Repubblica het grote nieuws niet langer geheim houden. Met deze primeur vervolgens tevens voor een kleine rel zorgend.
Icoon
Voor de Fiat 500, die vanaf deze week officieel bij de Fiat-dealers in de showrooms staat, was een betere start niet mogelijk geweest. PR-manager Hans Vervoorn van Fiat Auto Nederland was door de Italiaanse primeur van een lastig probleem verlost.
Na afloop van de dealerbijeenkomst in het Hilton Hotel stond er namelijk voor iedere dealer een demo-wagen van de Fiat 500 klaar. Het zou natuurlijk ideaal zijn om deze te bestickeren met de tekst ’Auto van het Jaar 2008’.
Maar stel dat de 500 niet zou winnen, wat dan? Daarop was de volgende list bedacht: dan zou de tekst ’Icoon van het Jaar 2008’ op de jongste Fiat-telgen worden geplakt. Uiteindelijk bleek deze slimme zet dus niet nodig. Alle Fiat-dealers konden naar huis met de kersverse ’Auto van het Jaar 2008’.
Eensgezind
Kijken we naar de uitslag van deze verkiezing, dan blijkt duidelijk dat de Fiat 500 overtuigend heeft gezegevierd. Hij kreeg van de 58 autojournalisten-juryleden uit 22 Europese landen, onder wie drie Nederlanders (Jeroen Jongeneel van De Telegraaf; Ton Roks van Autovisie en Jos Vroomans van De Autokampioen), in totaal 385 punten (ieder jurylid mag maximaal tien punten aan zijn favoriet geven). Dit zijn er 60 meer dan voor de op de tweede plaats geëindigde Mazda 6, die dus 325 punten verwierf, terwijl de vernieuwde Ford Mondeo met 202 punten als nummer drie uit de stembus kwam.
Vierde werd de Kia Cee’d met 166 punten. Op de vijfde stek staat de Nissan Qashqai met 147 punten, terwijl de Mercedes-Benz C-Klasse met 128 punten als voorlaatste eindigde van de zeven kandidaten. Hekkensluiter is de nieuwe Peugeot 308 met 97 punten.
Met zijn 385 punten behaalde de Fiat 500 trouwens één van de hoogste scores ooit. Het was de op één na beste score in deze eeuw. Slechts de Toyota Prius deed het als ’Auto van het Jaar 2005’ beter met een score van 406 punten.
Verder waren de juryleden dit jaar opvallend eensgezind. Maar liefst 33 van de 58 stemgerechtigden zette de Fiat 500 op de eerste plaats van zijn/haar stembiljet. De Mazda 2 volgde op gepaste afstand. Hij werd 16 keer als winnaar getipt. Overigens kreeg de Fiat van 16 leden het hoogste aantal van tien punten.
Tegenvallers
Tegenvallende scores waren er voor de Mercedes-Benz C-Klasse en de Peugeot 308. Vooral de Peugeot-mensen zullen teleurgesteld zijn over de uitkomst van de stemming. De nieuwkomer van het merk-met-de-leeuw-van-Belfort sprokkelde hoofdzakelijk eentjes en tweetjes bij elkaar. Hij werd gemakkelijk ingehaald door de Zuid-Koreaanse Kia Cee’d.
Jammer maar helaas voor de Franse autobouwer die met de 307 als ’Auto van het Jaar 2002’ nog wel op de hoogste treden van het ereschavot stond.
Runner-up
Mazda begint een beetje de Raymond Poulidor of de Joop Zoetemelk van deze verkiezing te worden. Want het merk uit het Japanse Hiroshima mag zo langzamerhand wel het predikaat ’eeuwige tweede’ gaan voeren. Bij de verkiezing van de ’Auto van het Jaar 2003’ kwam de toen spiksplinternieuwe Mazda 6 twintig punten te kort om de zege van de Renault Mégane af te snoepen; een jaar later – toen de Fiat Panda de titel pakte – bleef de kersverse Mazda 3 op veertig punten van de winnaar op de tweede plaats steken; overigens ex aequo met de Volkswagen Golf V.
En, zoals we hiervoor hebben gezien, moet dit jaar de volledig vernieuwde Mazda 6 de eer aan de Fiat 500 laten. Daarmee zijn de druiven ongetwijfeld weer zuur voor de Mazda-mensen. Anderzijds is het bepaald geen afgang om achter de Fiat 500, die al sinds zijn lancering als grote titelkandidaat werd beschouwd, als runner-up te eindigen.
Record
Voor het Fiat-concern is deze zege geen echt verrassend nieuwtje meer. Want het Turijnse autobedrijf kreeg in de 44 jaar dat deze verkiezing nu bestaat maar liefst twaalf keer de lauwerkrans omgehangen. Dit is een absoluut record, dat door geen enkele andere autobouwer ook maar in de verste verte wordt benaderd. Grote namen als BMW en Seat hebben deze titel nog geen enkele keer gewonnen. Nissan en Toyota zijn de enige merken uit het Verre Oosten die ooit een Europese ’Auto van het Jaar’ in de gelederen hadden; Nissan met de Micra en Toyota met de Yaris en de Prius.
In 1966 won de Fiat 124, de 1970 deed de Fiat 128 dit en in 1972 de Fiat 127. Daarna pakte in 1980 de Lancia Delta de titel. In 1984 was het de beurt aan de Fiat Uno; in 1989 gevolgd door de Fiat Tipo. Daarna duurde het even en kregen andere merken ook ’ns een kans, maar in 1995 was het met de Punto weer raak voor Fiat. Het jaar daarop gingen de Fiats Bravo/Brava met de hoogste eer strijken. Voor ’t eerst in de historie van deze titel ging deze zodoende twee jaar achtereen naar hetzelfde concern.
Daarna was het Alfa Romeo, dat sinds 1986 deel uitmaakt van het Fiat-concern, dat de fakkel voor het Fiat-concern brandende hield. Eerst in 1998 met de Alfa 156 en in 2001 met de Alfa 147. Daar zat dus drie jaar tussen.
Weer drie jaar later, viel deze eervolle titel opnieuw aan de Italiaanse autodynastie toe en wel voor de destijds nieuwe Panda, die toen zijn ruim 21 jaar oude (!) voorganger opvolgde.
Perschef Hans Vervoorn van Fiat Auto Nederland kan de klok er dus ook vrijwel op gelijk zetten. Om de paar jaar (1995: Fiat Punto; 1996 Fiat Bravo/Brava; 1998: Alfa 156; 2001: Alfa 147; 2004: Fiat Panda en nu 2008: Fiat 500) mocht/mag hij een persbericht de deur uitdoen dat een auto van ’zijn’ bedrijf deze felbegeerde titel van de Europese ’Auto van het Jaar’ heeft veroverd. Ook dit is een record en moet daarnaast ook een bijzonder leuke ervaring zijn.
Bonbondoos
Mocht u tenslotte willen weten, hoe ik gestemd zou hebben als ik in de jury zou hebben gezeten (en dat wilt u natuurlijk; anders was u al lezend niet helemaal tot hier gekomen..). Ook ik zou de meeste punten aan de Fiat 500 hebben gegeven. Want dat is een bijzonder smakelijk ogende karretje met een aantrekkelijk en ruim interieur, met een prima rijgedrag dankzij het onderstel dat zich bij de Fiat Panda al heeft bewezen, terwijl z’n scherpe vanafprijs van 11.500 euro ook een sterk argument is. Door sommigen wordt de 500 al wel aangeduid als een ‘scheet van een auto’ en ook wel als ’een bonbondoos op wielen’.
Verder zou ik mijn punten verdelen over de Nissan Qashqai vanwege zijn vlotte uiterlijk, puike rijkarakter en scherpe prijs-kwaliteits verhouding met een instapprijs van 22.345 euro; de Ford Mondeo vanwege zijn aantrekkelijke voorkomen en hoogstaande rij-eigenschappen en de Mazda 2 vanwege onder meer zijn innovatieve, gewichtsbesparende koetswerk.’
Willem van den Elskamp