Dodge verdwijnt wellicht niet helemaal van de Europese markt. Chrysler- en Fiat-topman Sergio Marchionne ziet toekomst voor sportieve modellen van Dodge in Europa. Dat meldt Automotive News.
De plannen van Fiat met Chrysler en de eigen merken in Europa blijven onduidelijk. Lancia, Alfa Romeo, Dodge en Chrysler: al deze merken zijn niet zeker van een toekomst in Europa. Voor Dodge-fans is er hoop: de muscle cars van het merk mogen waarschijnlijk blijven.
Topman Sergio Marchionne wil Dodge in Europa afslanken tot sportief marge-merk. Voor modellen als de Charger en Challenger ziet Marchionne toekomst in Europa. Alle ‘volumemodellen’ verdwijnen van de markt of worden omgebouwd tot Fiats. De Journey zou in aangepaste vorm als opvolger voor de Fiat Ulysse kunnen dienen.
Fiat zoekt naar een maximale synergie voor de zes volumemerken. Het plan om Lancia-modellen als Chryslers in Europa op de markt te brengen blijft een serieuze optie voor Marchionne. Alleen in Italië zou het merk dan blijven bestaan. Negentig procent van alle Lancia’s wordt in Italië verkocht. Toch verkoopt Lancia in Europa meer auto’s dan Chrysler, Jeep en Dodge bij elkaar. Op het hoofdkantoor van Fiat in Turijn en Chrysler in Auburn Hills worden de komende maanden nog een aantal lastige beslissingen genomen.