Al jaren bezet Fiat de toppositie in de ranglijst van de laagste gemiddelde CO2-uitstoot per automodel. In Europa zit Toyota het Italiaanse automerk echter op de hielen, zo blijkt uit een ‘white paper’ dat automotive marketingbureau Jato deze maand publiceert.
Voor haar ranglijst berekent Jato de CO2-uitstoot in relatie tot het aantal verkochte auto’s. Vorig jaar wist koploper Fiat de CO2-uitstoot van het eigen merk te verminderen van 133,7 naar 127,8 g/km. Daarmee handhaaft het Italiaanse merk de eerste plaats in de merken-top 10 van Jato. Of dat dit jaar zo blijft is echter de vraag, nu Toyota van de vijfde naar de tweede plaats gestegen is: van 144,9 g/km CO2 naar 130,1. Peugeot, Renault en Citroën maken de top 5 vol; al deze merken hebben een gemiddelde CO2-uitstoot onder de 140 g/km.
Bekijken we alle merken van een fabrikant, dan voert de Fiat Groep nog steeds de ranglijst aan met gemiddeld 131,0 g/km CO2. Ook hier volgt Toyota (132,2) Fiat op de hielen. Samen met PSA (Citroën/Peugeot, 135,6 g/km) moeten deze concerns de nieuwe EU-norm (130 g/km CO2 in 2015) al snel kunnen halen.
Overigens voert Toyota de lijst per automodel al aan. Opmerkelijk is dat de Prius – met slechts 95,6 g/km het schoonste Toyota-model op de Europese markt – niet voorkomt in de top 20. Dat komt omdat er slechts weinig exemplaren van worden verkocht. Het is de Toyota Yaris (ruim 200.000 stuks in 2009) die de ranglijst aanvoert, met 119 g/km CO2-uitstoot. Fiat volgt met de 500 (199,9) en de Panda (122,4). Alle volume-modellen in de top 6 (Ford Fiesta, Fiat Punto en Renault Clio) stoten minder dan 130 g/km aan CO2 uit.
Jato merkt op dat wanneer niet naar het aantal verkochte auto’s gekeken wordt, de grootste afname in CO2-uitstoot in 2009 behaald is door supercar-merken, zoals Ferrari (-53,6 g/km CO2) en Porsche (-27,5 g/km). Alfa Romeo behaalde de grootste gemiddelde merk-reductie (-18,3 g/km CO2).
Daarnaast constateert Jato dat al meer dan 50 procent van de nieuw verkochte automodellen onder de EU-norm uit 2008 zit, dat wil zeggen minder dan 140 g/km CO2 uitstoot. Ten opzichte van 2008 is een versnelling van de afname van CO2-emissie waar te nemen. Aan de kant van consumenten is meer vraag naar kleine en zuinige auto’s, onder meer door de economisch onzekere situatie en de sloopregelingen. Het marktaandeel van auto’s met een CO2-uitstoot tussen 101 en 120 g/km steeg in 2009 van 16,7 naar 25,6 procent.
Aan de verkoopkant leveren fabrikanten steeds efficiëntere, dus schonere, modellen dankzij downsizing en nieuwe technieken. Ook worden kleine auto’s steeds aantrekkelijker aangeboden, bijvoorbeeld luxer uitgerust.