Fiat presenteert op 1 juni zijn nieuwe meerjarenplan. Wat gaat Fiat allemaal aankondigen? We weten het niet precies, maar proberen toch een beeld te schetsen.
1 juni staat bij de Fiat-liefhebbers rood omcirkeld in de agenda. Dan presenteert het merk zijn nieuwe plannen, waarin duidelijk wordt op welke modellen het merk zich de komende jaren gaat focussen. Geruchten zijn er genoeg, de meest aannemelijke zetten we hier uiteen.
Er komt wel/geen nieuwe Panda
Over de Panda gaan de wildste verhalen. Er zou geen nieuw model komen, omdat de winstmarges op de auto te klein zijn. Echter, de Panda is een de belangrijkste modellen van Fiat en deelt bovendien zijn techniek met het bestverkopende model van het merk: de 500. Het is aannemelijk dat er een opvolger komt van de Panda, alleen de productie wordt dan van Italië naar Polen verplaatst. In dezelfde fabriek wordt ook de 500 gebouwd. Van dat model krijgen we in 2021 een opvolger te zien en komt ook een volledig elektrische versie. Van de huidige 500 is ook een elektrische versie, maar die is nooit officieel in Europa verkocht.
De Punto verdwijnt met stille trom van het toneel?
In juli stopt Fiat met de productie van de Punto en het lijkt erop dat er geen opvolger komt. Er gaan nog wel verhalen over een vijfdeursuitvoering van de 500, die je als vervanger van de Punto zou kunnen zien. Maar juich niet te vroeg, want er zijn nog geen signalen die erop wijzen dat dit gerucht klopt.
Zekerheidje: er komen nieuwe motoren
Fiat heeft ze zonder veel tamtam al gepresenteerd op het Motor Symposium in Wenen: de nieuwe, drie- en viercilinder turbomotoren. Het eerste model dat deze motoren krijgt is zeer waarschijnlijk de vernieuwde 500X, die later dit jaar wordt gepresenteerd. We verwachten op 1 juni concrete aankondigingen over hybridetechniek in combinatie met de nieuwe motoren.
Wel/geen SUV’s
Fiat-baas Sergio Marchionne verkondigde eerder dit jaar dat de SUV-boom aan Fiat voorbij gaat. De voornaamste reden is dat het merk niet zusje Jeep voor de voeten wil lopen. Toch zou Fiat werken aan een nieuw cross-over-model, dat onder de 500X wordt gepositioneerd. Deze auto deelt dan net als de 500X zijn techniek met een model van Jeep.
De Tipo mag blijven?
De grote bazen van Fiat zouden plannen hebben om de productie van de Tipo eerder dan gepland te beëindigen. Zo’n vaart zal het niet lopen, maar of dit model een opvolger krijgt is zeer de vraag. Het segment van de Tipo is drukbevolkt, terwijl de consumenten veeleisend zijn. Die combinatie zorgt ervoor dat Fiat geen kans ziet om een winstgevend model te ontwikkelen. Maar wie weet verrast het merk op 1 juni, met nieuwe plannen voor het compacte middensegment.
Massamerk of nichemerk?
De algemene vraag is vooral: blijft Fiat een groot merk met een compleet modelgamma of gaat het zich richten op enkele specifieke modellen? Marchionne zei eerder dit jaar dat we niet te sentimenteel moeten doen over de kleinere rol van Fiat in Europa. De CEO verkoopt liever minder auto’s met meer winst dan meer auto’s met minder winst. Hij kan het weten, want hij heeft van Fiat Chrysler weer een financieel gezond bedrijf gemaakt.
Op 1 juni weten we meer. Naast de plannen van Fiat krijgen we waarschijnlijk ook die van zustermerken Alfa Romeo, Jeep en Maserati te zien.