Steeds meer autokopers kiezen voor een wit exterieur. Vooral onder vrouwen is witte lak populair. Onderzoeksbureau Aumacon constateert dat de animo naar witte auto’s afgelopen jaar is verdubbeld.
Wit heeft nu een marktaandeel van 3,3 procent. Dat is nog altijd ver verwijderd van het ongekend populaire grijs, dat een marktaandeel heeft van 38,8 procent. Maar wit is wel groen en paars voorbijgestreefd. Na grijs is zwart de meest voorkomende kleur, met een aandeel van bijna dertig procent. Ongeveer vijftien procent van alle nieuwe auto’s is blauw en rood heeft een aandeel van 5,6 procent.
De auto die het meest wordt besteld in het wit is de nieuwe Fiat 500. Niet geheel toevallig is dat een auto die voor het overgrote deel door vrouwen wordt gekocht. Ook de Mini en de Suzuki Swift worden opvallend vaak in het wit besteld. De tijden dat witte lak met bestelwagens werd geassocieerd ligt duidelijk achter ons. Wit is hip en dat blijkt wel uit het feit dat merken als BMW en Lamborghini nieuwe modellen of concepten vaak in het wit presenteren. Nu maar hopen dat het geen kortstondige modevlaag is en dat het huidige koperspubliek niet alsnog ‘met een witte blijven zitten’.